Pensions

Intersindical Valenciana dóna suport manifestació pensionistes 16 d’octubre

El Sindicat valora negativament l’Acord de Pensions signat pel govern espanyol, CCOO, UGT i la patronal

29 / 07 / 2021 | Intersindical

La Coordinadora Estatal en defensa del sistema públic de pensions (COESPE) i la Coordinadora Valenciana de pensionistes han convocat una manifestació estatal per al proper dia 16 d’octubre, a Madrid, per exigir unes pensions públiques justes i suficients per a totes i tots.

Intersindical Valenciana, que col·labora amb totes dues coordinadores, des de fa anys, dóna suport a aquesta manifestació estatal, de la mateixa manera que ho ha fet en totes i cadascuna de les mobilitzacions que han portat a terme el col·lectiu de pensionistes del País Valencià i de l’estat.

El Sindicat considera necessària la mobilització de les persones pensionistes, però també de les treballadores i treballadors en actiu i de la societat, per defensar pensions públiques dignes davant els continus atacs i acords que suposen una pèrdua de drets per als actuals pensionistes però que en són una involució greu per als futurs.

En eixe sentit, Intersindical Valenciana considera que l’Acord de Pensions signat pel govern espanyol, els sindicats CCOO i UGT i la patronal és una ocasió pèrduda per avançar en la defensa d’unes pensions públiques dignes que ha de passar per la derogació de les reformes de les pensions de 2011 i 2013 i pel compliment de la Carta Social Europea. També ens preocupa la segona fase de la negociació que, segons les declaracions del ministre Escrivà, no tindrà un bon resultat per a les treballadores i treballadors.

La negociació de l’Acord de Pensions ha marginat el moviment de pensionistes de l’estat espanyol que ha estat fortament mobilitzat per defensar el sistema públic de pensions i que, des del nostre punt de vista, té tota la legimitat per negociar tot allò referit a les pensions públiques. Per contra, el govern espanyol ha preferit no tindre en compte aquest interlocutor i ha fet una negociació opaca i sense transparència en haver-se conegut el document signat el mateix dia de la signatura.

Sobre el seu contingut, considerem que no és acceptable transmetre la idea que les pensions són insostenibles quan això no és cert, com tampoc ho és que no siguen sostenibles els serveis públics o els drets socials de la ciutadania. Aquest és un argument propi dels que volen privatitzar les pensions o els serveis públics per fer negoci amb la seua privatització o externalització. És per això que valorem positivament el compromís de l’estat com garant del Sistema Públic de Pensions com exigia el moviment de pensionistes i el sindicalisme de classe, entre el que es troba la Intersindical Valenciana. Ara bé, caldrà estar vigilants per veure com es concreta ja que des del nostre punt de vista no haurien de ser les treballadores i treballadors les que paguen aquest compromís. En eixe sentit les declaracions del ministre Escrivá i de la CEOE ens preocupen en anar en un sentit contrari al que nosaltres considerem acceptable.

Un aspecte que també és preocupant és la voluntat dels signants d’igualar l’edat real i l’edat legal de la jubilació que presideix tot el text de l’Acord de les Pensions. En aquest context social i econòmic, on sectors de la societat com la gent jove, les dones o les persones migrants estan en atur o en situació de precarietat no és acceptable allargar l’edat de jubilació d’amples sectors del món del treball. Per tant, rebutgen totalment les mesures per penalitzar la jubilació anticipada o per incentivar el retard de l’edat de jubilació, la jubilació demorada o la jubilació activa.

Tampoc estem d’acord amb el canvi de nom, que no de concepte, del factor de sostenibilitat que ara es dirà factor d’equitat intergeneracional. Els signants de l’Acord de Pensions estan venent com un avanç la derogació d’un factor, acordat per ells mateixos en 2011, no pel govern de Rajoy en 2013, que no estava en vigor i que ja estava descartat aplicar quan ara li canvien de nom per “ajustar” les pensions de tota una generació de pensionistes, segons el text del text i les declaracions del ministre Escrivá.

Repecte de la vinculació de l’augment de la jubilació a l’IPC mitjà a data de novembre de cada any cal precisar que és un pas endavant però insuficient en no haver-se previst una revalorització anual que garantesca la recuperació del poder adquisitiu. Per contra s’estableix un estudi, cada cinc anys, de la pèrdua de poder poder adquisitiu en funció de diversos paràmetres i negociacions dintre del diàleg social. Cal, des del nostre punt de vista, aplicar una clàusula automàtica de revalorització anual en funció de la desviació de l’IPC real sobre l’IPC previst.

Com he dit, ens preocupa tot el paquet d’assumptes que queden per negociar, entre els quals està el temps de cotització per determinar la quantia de la pensió o la creació de fons de pensions d’empresa que són dos assumptes sobre els quals el ministre Escrivà ha parlat molt clar en un sentit contrari a les reivindicacions del moviment de pensionistes.

Intersindical Valenciana, considera que davant aquesta situació es tindria que haver augmentat les pensions mínimes contributives i no contributives actuals per situar-les dintre de les recomanacions de la Carta Social Europea i haver derogat totalment les reformes de pensions de 2011 i 2013. Aquestes són les reivindicacions fonamentals que continuaren exigint al govern espanyol i els partits polítics, així com: la derogació de les reformes laborals de 2010 i 2012, l’augment dels salaris i del salari mínim interprofessional, una reforma fiscal progressiva o l’augment de la despesa social i la despesa en pensions.