Davant la crisi

Intersindical Valenciana presenta les seues propostes per a la reconstrucció post-covid-19

17 / 07 / 2020 | Intersindical

Intersindical Valenciana ha fet públic el document «La reconstrucció com a eina de transformació social» que arreplega les seues propostes davant la situació generada per la covid-19 que va ser aprovat al seu Consell Nacional del passat 10 de juliol. El Sindicat, que no ha estat convidat a participar en la Comissió Especial per a la reconstrucció de les Corts Valencianes, considera que cal prioritzar la reconstrucció social, posant la recuperació econòmica al servei de les persones i no a les persones al servei de l’economia, avançant cap a una societat més justa que, supere les actuals desigualtats socials.

Intersindical Valenciana defensa que la “reconstrucció” no passa per tornar a la casella d’eixida. No passa per reinstaurar la situació prèvia a la crisi per la COVID-19. La reconstrucció s’ha de concebre com un procés de transformació social, en què, superant els dogmes del pensament neoliberal dominant, aprofundesca en un nou model de relacions socials fonamentat en els principis d’igualtat, no-discriminació, solidaritat i justícia social.

El Sindicat reivindica més estat social que implica destinar més recursos per potenciar els serveis públics i els sistemes de protecció social, perquè cap persona es quede enrere, ara i en un futur: sanitat, educació, administració, serveis socials i habitatge de gestió pública són elements fonamentals i, especialment, l’establiment d’una renda bàsica de caire universal que assegure que, efectivament, s’erradica l’exclusió social.

A més, Intersindical Valenciana aposta per una major capacitat d’intervenció de l’Estat en la regulació de la vida econòmica. Açò implica la potestat dels poders públics per dirigir la transició cap a un model econòmic autosuficient, diversificat, competitiu, sostenible i respectuós amb les condicions laborals de les treballadores i els treballadors. Objectius que són incompatibles amb les velles fórmules de retallades en el serveis públics, de col·laboració publicoprivada en la gestió, de flexibilització del mercat laboral o de reducció de la despesa pública per combatre el dèficit públic i, així, apaivagar la prima de risc. Per Intersindical Valenciana, la solució passa per una gran reforma fiscal, equitativa, progressiva i redistributiva en la qual totes, persones físiques i jurídiques, contribuïm en proporció a les nostres capacitats, i per combatre l’economia submergida i els paradisos fiscals. Només així dotarem al conjunt de les administracions públiques dels recursos necessaris per l’acompliment dels seus objectius.

Per desenvolupar aquests principis el document concreta les propostes socials, laborals i econòmiques en huit eixos:

1. Configurar un nou model de relacions laborals.
2. Assumir la perspectiva de gènere de manera sistemàtica i transversal.
3. Dissenyar un nou sistema de protecció i empoderament social.
4. Potenciar els serveis públics.
5. Construir un nou model productiu.
6. Reformar el sistema fiscal i financer.
7. Avançar cap a la sostenibilitat i la defensa del medi ambient.
8. Redefinir el concepte d’Estat.

Finalment, Intersindical Valenciana aposta per una gran mobilització social en defensa de les polítiques transformadores i per combatre el discurs neoliberal.  És a dir, l’objectiu de la mobilització unitària i transversal ha de ser contrarestar l’hegemonia del discurs neoliberal i encoratjar, des del suport d’una base social ampla a l’execució de vertaderes polítiques valentes, que permeten avançar en eixa transformació social; un suport positiu i propositiu. El Sindicat treballarà per contribuir activament a la construcció d’un espai unitari de mobilització social als diferents àmbits territorials, que puga servir de faristol per la defensa dels interessos de la classe treballadora i per la transformació social envers una societat més justa, igualitària, sense discriminacions i respectuosa amb el territori.

Per consultar el document:

Propostes_Intersindical_Valenciana_per_a_la_reconstrucció.pdf