9 d’octubre

La manifestació del 9 d’octubre ha de ser massiva i reivindicativa

El sindicat centrarà les seues reivindicacions en la millora del finançament i en la igualtat lingüística.

07 / 10 / 2019 | Intersindical

El proper dimecres, 9 d’octubre, commemorem l’entrada de Jaume I a la ciutat de València, una data que significa el punt de partida del naixement del poble valència com a ens autònom, dotat de personalitat política, jurídica, cultural i històrica pròpia. És per això que la celebració d’aquest fet ha de revestir-se d’un caire festiu i reivindicatiu. Cal posar en valor allò que ens uneix, un passat i un futur en comú, i allunyar-se de qualsevol intent de dividir-nos amb provocacions que només cerquen la fragmentació entre els valencians i valencianes amb arguments espuris, quan no tendenciosos, i que la diada nacional dels valencians quede relegada a segon terme davant la societat, per la irrupció de situacions més o menys violentes com ha passat als darrers anys.

Ara bé, el 9 d’Octubre, al mateix temps que recordem un fet històric, també és el dia dels drets i llibertats nacionals i, per tant, una jornada reivindicativa, perquè, si bé els temps han canviat i estem en un altre moment polític, els valencians i valencianes encara estem molt lluny de considerar que els nostres drets i llibertats nacionals estan suficientment reconeguts i respectats. No cal entrar ací en una relació exhaustiva de matèries en les quals caldria incidir, socialment i políticament, per avançar com a poble cap a una societat més lliure, igualitària, equitativa, solidària i sostenible; però si fer esment de dues qüestions que, per la seua actualitat i transcendència, mereixen, des del punt de vista d’Intersindical Valenciana, centrar les reivindicacions de la manifestació de la vesprada convocada per la Comissió 9 d’Octubre: l’infrafinançament i la desigualtat lingüística.

Respecte de l’infrafinançament, és públic i notori a tots els àmbits, que les institucions pròpies dels valencians i valencianes estan penalitzades amb un finançament estatal molt per sota del que reben altres autonomies, convertint-nos en ciutadans i ciutadanes de segona categoria en el conjunt de l’Estat. La qual cosa impedeix, no sols la prestació d’uns serveis públics equiparables a altres territoris, sinó també el ple exercici de l’autogovern i l’execució d’una veritable agenda social, laboral i econòmica per part del Consell de la Generalitat. El resultat és ben palés: tenim una autonomia segrestada per l’Estat quant a la capacitat d’assumir competències i ofegada per un deute il•legítim fruit de la manca de recursos, que suposa al voltant d’un 25 % del pressupost de la Generalitat; una part important de l’erari públic valencià que no es destina a polítiques proactives en benefici de les persones.

Pel que fa a la igualtat lingüística, malauradament, veiem cada dia als mitjans de comunicació, com es produeixen vulneracions individuals del dret a expressar-se en una llengua cooficial, en aquest cas el valencià, o quan no, vulneracions o discriminacions col•lectives per l’actuació de tribunals o de la mateixa Advocacia de l’Estat amb sentències o dictàmens, més preocupats per evitar unes inexistents amenaces a la supremacia del castellà, que per fer complir la Constitució i l’ordenament jurídic situant les llengües cooficials en situació d’igualtat efectiva. És per això que, des d’Intersindical Valenciana considerem que, és més necessari que mai exigir als poders públics estatals el reconeixement i el respecte als nostres drets lingüístics i, per altra banda, al Consell l’elaboració i aprovació d’una Llei d’Igualtat Lingüística que, una vegada superats els entrebancs i les suspicàcies de la Justicia i de l’Estat, normalitze l’ús social del valencià a tots els àmbits.

És per les raons exposades que, Intersindical Valenciana convida al conjunt del poble valència a eixir al carrer el proper dia 9 d’Octubre a participar a tots els actes commemoratius de la diada nacional i, en particular, a la manifestació reivindicativa, convocada per la Comissió 9 d’Octubre, que es desenvoluparà a partir de les 18’30h a la plaça de Sant Agustí de la ciutat de València.

Perquè cal avançar en drets i llibertats, tot amb un finançament adequat de les nostres institucions i des del respecte als nostres drets lingüístics. Encara ens queda molt de camí per fer.