Davant la crisi

No acceptarem que les treballadores i treballadors paguem la crisi una vegada més!

DECLARACIÓ DEL SINDICALISME ALTERNATIU DELS POBLES DAVANT LA CRISI DEL CORONAVIRUS

25 / 03 / 2020 | Intersindical

Els sindicats alternatius d’Euskal Herria, Galiza, Canàries, Catalunya, País Valencià, Illes Balears (Països Catalans), Andalusia, Asturies, Aragó, i la resta de l’estat espanyol , davant les dimensions que està adquirint la crisi per la pandèmia del Covid-19 a l’Estat Espanyol i en el món, fem públic el següent comunicat:

Abans de res destaquem i agraïm la contribució de treballadores i treballadors de la Sanitat Pública, als hospitals i altres serveis residències, Servei d’Atenció Domiciliària, sociosanitaris, cures, subministrament d’aigua i energia, transport, neteja, alimentació, farmàcies i molts altres, que contribueixen amb el seu esforç a la protecció de la vida de la classe treballadora i del conjunt de la ciutadania, en condicions esgotadores i en sistemes de salut moltes vegades pobres i inadequats.

Denunciem la situació que s’està vivint en els serveis públics, especialment als hospitals i a les residències de persones majors, a causa d’anys de retallades dels successius governs del PSOE i del Partit Popular que han tractat l’atenció mèdica i la prevenció no com un dret global sinó com una mercaderia generant enormes guanys per a les indústries farmacèutiques i de salut. El que demostra que el model econòmic imperant ha fracassat i es fa imprescindible avançar cap a un model altenatiu en el qual la vida de les persones i el seu entorn es col·loque en primer pla.

Els sindicats signants ens vam mostrar molt crítics amb les mesures adoptades pel nou govern, del tàndem PSOE i Unides Podem, que només podem qualificar com a insuficients. D’una banda han signat un acord amb els sindicats UGT i CCOO que facilitarà la flexibilitat laboral i els expedients de regulació o ERTOs i, d’altra banda, amb l’aplicació encoberta de l’article 155 de la constitució s’han carregat d’una plomada l’autogovern en aprofundir, fins i tot més si cap, en la re-centralització de l’estat. Les organitzacions sindicals signants d’aquest document demandem al govern, avui més que mai, que les despeses militars i destinades a la monarquia han d’anar a la partida de despeses socials i que el que necessitem són menys militars i més personal professional que tinga cura de la vida.

Com a sindicats internacionalistes, ens preocupa especialment la situació de les persones migrants confinades en els camps de concentració de Lesbos, Líbia, Turquia, Balcans… i, per descomptat, la situació que es poguera generar en pobles ocupats com Palestina o el Sàhara Occidental. Una vegada confirmat que el Coronavirus ha arribat a llocs com Lesbos i en veure la situació de falta d’atenció mèdica i insalubritat, aquests camps de concentració poden convertir-se en autèntics camps d’extermini.
Les treballadores i els treballadors no hem de pagar els efectes del brot de Coronavirus en l’economia global; amb mesures com acomiadaments en sectors com el turisme, el treball des de casa i fins i tot horaris de treball encara més flexibles. Instem els governs que prenguen immediatament totes les mesures necessàries per a garantir la vida i la salut de les treballadores i els treballadors, així com la protecció dels seus drets laborals.

Per tot això reivindiquem:

• Que el govern declare deixar a l’estat en serveis mínims mentre dure el confinament. No té sentit que hàgem d’estar sense eixir de les nostres cases però que, no obstant això, les treballadores i els treballadors ens exposem en anar a treballar.

• Que es garantisca el 100% del salari per a les treballadores i els treballadors. Una llicència que garantisca el 100% del salari de les retribucions als qui no poden realitzar teletreball. Aquesta llicència no pot quedar a costa de la voluntat de les empreses, ja que suposaria deixar sense protecció els sectors més precaritzats. És una mesura de caràcter general que ha de prendre l’administració pública i que ha de ser finançada per la patronal directament o mitjançant impostos. Exigim que a Andalusia eliminen el requisit de les peonades per a percebre la prestació.

• Els Serveis de prevenció públics de la salut, han de publicar la llista exacta de les mesures de prevenció que han de prendre les empreses i fer-les complir.

• En cas d’aplicació d’ERTOs per part de les empreses, que es garantisca el 100% del salari per a les i els treballadors tant per a la plantilla directa com per al personal subcontractat. S’han de garantir ingressos econòmics a treballadores o treballadors autònoms que hagen vist suspesa la seua activitat laboral i reconèixer-los el dret a rebre la prestació per desocupació.

• S’han d’enviar a casa els treballadors i treballadores dels grups de risc que hagen emmalaltit o que, segons el protocol, calga aïllar garantint el sou fins al 100%.

• No permetrem atacs contra els drets de la classe treballadora amb l’excusa de la pandèmia. S’han de prohibir per llei els EROs i els acomiadaments i s’han de blindar les pensions. Qualsevol ajuda pública a empresaris ha de comportar la garantia del manteniment de l’ocupació. Farem front a vacances o jornades de treball imposades, canvis en l’horari laboral i fraus similars que poguera intentar la patronal.

• Contractació de personal mèdic i d’infermeria permanent, així com la creació de noves estructures de salut públiques. Dotació al 100% del material i els equips necessaris de desinfecció i protecció, proporcionat per l’estat gratuïtament a la població.

• Excepció de pagar hipoteques, lloguers, impostos, aigua, gas i llum per a les persones que estiguen en situació de vulnerabilitat econòmica mentre dure la situació d’excepció. Moratòries sobre els processos de desnonament. Posar en marxa amb les mesures de seguretat adequades serveis d’obtenció de menjar, menjadors i recer per a les persones que no tinguen casa ni possibilitat d’obtenir aliments. Garantir llocs protegits per a les dones que han patit violència masclista. Garantir documentació en regla a les persones sense papers. Tots els drets per a totes les persones.

• Que es legisle i es pose en marxa, de manera immediata, la renda bàsica de ciutadania.

Signat: Coordinadora Obrera Sindical (COS) - Països Catalans, Corriente Sindical d’Asturies (CSI), CUT Aragó, CUT Galiza, ESK - Euskal Herria, Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC), Intersindical Canaria, Intersindical Valenciana, LAB sindikatua - Euskal Herria/País Basc, Sindicato Andaluz de Trabajadores y trabajadoras (SAT), STEI Balears i STEILAS - Euskal Herria.

DECLARACIÓ_DEL_SINDICALISME_ALTERNATIU_DELS_POBLES_DAVANT_LA_CRISI_DEL_CORONAVIRUS.pdf