Drets socials

Intersindical Salut es posiciona contra qualsevol intent de privatització del Sistema Sanitari Públic Valencià

El Sindicat reivindica continuar amb els avanços obtinguts amb la negociació col·lectiva per reforçar la sanitat

05 / 07 / 2023 | Intersindical

Un dels principals eixos vertebradors de l’estat de benestar, fonamental per a tota la ciutadania, és el tipus de sistema sanitari en què se’ns atén. En la nostra opinió, l’única opció possible és un sistema veritablement universal, públic i eficaç. Per aquest motiu, Intersindical Salut insta el futur equip de Sanitat a “donar solucions” i espera que es continue amb la senda de la “negociació col·lectiva” per a enfortir el sistema sanitari valencià.

El passat 8 de març de 2023 es va signar un acord que suposa un important avanç per a establir línies d’actuació que, sens dubte, enfortiran el sistema sanitari públic i milloraran les condicions laborals del personal. Aquest pacte inclou mesures tan importants com la progressiva implantació de les 35 hores de treball en l’àmbit sanitari o el pla de millora de l’atenció primària. A més, gràcies a la fèrria pressió de la bancada social, s’ha aconseguit establir acords i un calendari que assegurarà el seu compliment.

Aquests són els principals punts de l’acord:

1) Reducció de jornada a 35 hores setmanals, que es farà d’una manera progressiva durant el 2023 i el 2024.

2) Complement de nocturnitat en diumenges i festius, que se situa per damunt de la mitjana estatal. La mesura es concretarà en 2023.

3) Pla de millora de l’Atenció Primària per a impulsar els quatre pilars bàsics: recursos humans, model de gestió, model assistencial i formació, docència i investigació. Entre altres mesures, destaca la dotació de més places, l’augment de la retribució de l’hora de les guàrdies o la posada en marxa d’un pla integral de les agressions al personal dels centres sanitaris.

4) Reforma i actualització del decret 192/2017 d’1 de desembre del Consell, pel qual s’aprova el reglament de Selecció i Provisió del Personal estatutari al servei del sistema valencià de salut.

5) Conversió de places d’auxiliar administratiu a administratiu, amb el compromís d’iniciar el procés amb la conversió de 500 places en 2023, i finalitzar-lo el 31 de desembre de 2027.

6) Estatutarització voluntària del personal dels consorcis sanitaris i del personal funcionari de centres gestionats per la Conselleria, o organismes o entitats dependents inclosos en l’Annex IV de la Llei 4/2021, de 16 d’abril, de la funció pública.

7) Complement retributiu del personal SAMU i equip mòbil del Centre de Transfusió de la Comunitat Valenciana, que regule les circumstàncies especials d’aquest col·lectiu. El Sindicat negociarà la inclusió també de conductors de punts d’atenció sanitària.

8) Complement de treball per torns. S’establiran criteris d’aplicació del complement de treball per torns, de manera que es garantisca que els treballadors i treballadores que tinguen assignat torn rodat, amb independència del cicle de rotació, el perceben.

9) Creació de la figura de coordinadors i coordinadores de tècnics superiors.

10) S’impulsa la creació de 6.000 places estructurals, un increment del 10% sobre l’actual plantilla del sistema públic sanitari.

11) Reversió hospitals de Dénia i Manises.

En definitiva, es tracta d’un acord que marca un full de ruta per a caminar cap als dos objectius fonamentals d’Intersindical Salut: dotar de recursos i enfortir el sistema públic de salut i millorar les condicions laborals de les seues treballadores i treballadors.

El Sindicat emplaça als futurs responsables de la Conselleria de Sanitat, després de les eleccions del passat 28 de maig, a “treballar per a donar solucions en els reptes de la sanitat valenciana” i “defensa plenament la professionalitat del personal d’institucions sanitàries que dia a dia treballa per a donar assistència a la població abans, durant i després d’una crisi fortíssima generada per la pandèmia de covid-19”. En eixe sentit confia que “no es produïsca cap ingerència ni amenaça a la professionalitat dels sanitaris ni es qüestione el magnífic treball que desenvolupen els professionals del sector “.

El Sindicat vetlarà per una adequada reversió dels hospitals de Dénia i de Manises

La nova Llei d’equitat del Sistema Nacional de Salut té com a objectiu prioritari blindar la sanitat pública i la seua gestió. Una normativa que, en el cas del País Valencià, aplana el camí iniciat ja fa un temps per a continuar avançat amb reversions sanitàries. En aquest context, Intersindical Salut ha sol·licitat les reversions de l’hospital de Dénia i Manises. L’Administració autonòmica ha assegurat que el seu equip manté el 2024 com a horitzó per a recuperar la gestió directa d’aquestes dues àrees de salut, una vegada finalitzen els contractes de cessió actuals. Es tracta d’un pas més en la política sanitària aplicada al País Valencià basada en la desprivatització dels serveis sanitaris que ja ha cristal·litzat en la reversió de dos grans hospitals a la gestió pública: el d’Alzira en 2018, i el de Torrevella en 2021.

En el marc d’aquesta llei s’ha intentat incloure la participació ciutadana en forma dels anomenats consells de salut, en els quals es pretén abordar la reversió atenent el més possible a les necessitats i propostes de millora de la ciutadania.

Des d’Intersindical Salut s’insta la conselleria que aquestes comissions no queden només en el paper i es facen realitat.

El Sindicat valora molt positivament aquesta Llei i les reversions a la gestió pública que comportarà en la pràctica perquè, l’aposta radical pel sistema públic de salut, sempre ha sigut i serà un dels pilars bàsics del Sindicat.

Ja s’ha vist àmpliament en el passat, com el model Alzira va ser un experiment amb la sanitat pública valenciana amb l’interés espuri de fer negoci amb la salut de tots perquè uns quants es facen cada vegada més rics.

No poden ni hem d’oblidar que “la salut” no és una cosa amb què es puga jugar governe qui governe, perquè és “patrimoni de tota la ciutadania”.

De tots és sabut que la sanitat pública, si es llança a en mans de l’empresa privada ens ix molt més cara i ineficient i no arriba amb equitat i transparència a tots els ciutadans i ciutadanes. Com a exemple d’aquest despropòsit, els hospitals privatitzats ens han costat més de 7.500 milions en 16 anys. L’escriptor Sergi Castillo Prats, en el seu excel·lent treball literari “Batalla per la sanitat valenciana” d’Institució Alfons el Magnànim, ja va manifestar en 2019 quins van ser els dimonis que ens va portar aquell model de privatitzacions.

Intersindical Salut continuarà reivindicant al nou govern “millores en les condicions laborals del sector sanitari, el manteniment dels avanços aconseguits i la protecció dels serveis públics”.