Drets socials

Intersindical Valenciana demana que el nou govern espanyol treballe per la justicia social

Ja és hora de revertir les desigualtats generades per les polítiques neoliberals dels governs del PP

24 / 01 / 2020 | Intersindical

L’any 2020 ens ha obert una porta perquè, d’una vegada per totes, comencen a aplicar-se polítiques socials que afavorisquen a la majoria social d’arreu de l’Estat. La investidura de Pedro Sanchez, com a President del Govern, al capdavant d’una coalició conformada per PSOE i Unides Podem, amb el suport d’un ample ventall de partits de l’arc parlamentari, es presenta, després de molts anys, com una nova oportunitat per acabar amb les polítiques neoliberals dels darrers governs del Partit Popular, implementant vertaderes polítiques en materia laboral, pensions, serveis públics i drets socials que pal·lien les profundes desigualtats socials generades a la darrera dècada.

Superat aquest temps mort, sembla que, efectivament, pot començar una nova etapa política que, esperem, siga positiva des de l’òptica de la millora de les condicions de vida de la classe treballadora. Ara bé, des d’un vessant política i sindical, sabem que no serà un camí exempt de dificultats i que, requeriran, de les persones responsables de definir la política, determinació i generositat i, per part del sindicat, un suport crític: fer costat davant els atacs dels poders fàctics i l’extrema dreta o quan la línea política siga favorable als interessos generals i, alhora, reivindicatiu si aquesta s’allunya dels nostres objectius de classe.

El primer gran entrebanc que haurà de superar el nou govern és de caire polític i intern. S’han d’afrontar els problemes de cohesió interna que, amb seguretat, sorgiran entre els partits que integren la coalició i els que ofereixen suports puntuals, per desenvolupar un vertader programa polític social, per la qual cosa hauran de ser capaços de generar consensos estables, sobre la base del diàleg i la generositat a l’hora de fer concessions en benefici de la majoria social.

D’altra banda, aquesta cohesió interna també s’ha de fer palesa front a l’embrazida que des dels poders fàctics econòmics i financers està portant-se endavant, per la suposada amenaça als seus privilegis, que s’amaga darrere d’un discurs apocalíptic d’abast general, en el qual participen, de bon grat, els partits polítics d’extrema dreta i dreta extrema; així com els mitjans de comunicació adeptes a les ideologies neoliberals. Una ofensiva a la qual caldrà respondre amb determinació en l’aplicació dels continguts de l’acord de govern i responsabilitat, no d’Estat, sinó reponsabilitat per les expectatives generades en la classe treballadora pel nou govern.

Ara bé, Intersindical Valenciana, com a sindicat de classe, no entra en el debat del com, que deixa a l’àmbit de la política; però si que ho fa amb el què, i ací sí que tenim alguna cosa a dir, especialment, davant l’ambigüitat, de vegades calculada, de l’acord de govern entre el PSOE i Unides Podem en l’abordatge d’alguns problemes socials que per a nosaltres són prioritaris.
A Intersindical Valenciana demanen del nou govern espanyol que treballe per la justicia social, de forma que es puguen revertir les desigualtats generades, combatent decididament la precarietat laboral en el sentit més ample del terme, garantint unes pensions públiques dignes, apostant sense complexos per uns serveis públics de qualitat gestionats directament per les Administracions Públiques i assegurar l’accés de les persones a l’habitatge i a una renda bàsica suficient per poder desenvolupar un projecte vital davant de qualsevol circumstància adversa. Una justícia social que no es podria entendre sense anar acompanyada de tot un seguit de mesures que tendisquen a garantir el principi d’igualtat entre dones i homes, persones majors i joves i persones nouvingudes.
També creiem que és el moment d’iniciar un veritable camí cap a la sostenibilitat del nostre entorn, acabant amb les polítiques depredadores del territori i dels recursos naturals. Sostenibilitat i transició energètica són dues assignatures pendents que el nou govern haurà d’acarar amb urgència i valentia.

A més, cal garantir un finançament valencià per acabar amb l’espoli fiscal que patim i que dificulta la posada en marxa de polítiques socials que milloren la qualitat de vida de valencianes i valencians; així com avançar en l’autogovern amb l’atribució de noves competències, especialment, en matèria laboral.

Ara és el moment de recuperar tot allò perdut i també d’avançar en nous drets, noves reivindicacions i noves conquestes laborals i socials. I és en aquest escenari en què el nou govern comptarà amb el suport de la Intersindical Valenciana, tant per la seua aplicació com per fer front a l’ofensiva conservadora. També és cert, però, que, en cas que no ho facen, plantarem cara convocant, si cal, mobilitzacions unitàries amb els sindicats, col·lectius i plataformes que compartesquen les nostres reivindicacions i objectius.